Kako je FOMO, strah od propuštanja, postao moderna pošast

Kako je FOMO, strah od propuštanja, postao moderna pošast

Mnogi danas ne mogu zamisliti svijet bez interneta – probude se i prvo uzimaju svoje mobitele kako bi provjerili najnovije vijesti, a posljednja stvar koju čine prije spavanja jest ponovno provjeravanje događanja koja su potencijalno propustili u proteklom danu. Prema nekim podacima, preko 40% svjetske populacije ima pristup internetu. Japan drži vrh ljestvice, - čak 93% Japanaca ima pristup internetu.

Jedno istraživanje je pokazalo kako je američka mladež izložena raznim medijima (TV, radio, računala, mobiteli) čak 7 sati i 48 minuta! Budući da je od tada prošlo puno desetljeće, može se pretpostaviti da je danas ta brojka i veća. Kada se uzme u obzir zadnjih godinu-dvije, kada se velik dio svijeta preselio u režim rada od kuće i kada smo preko osam sati dnevno obavezno na računalima zbog poslovnih obaveza. A onda da se odmorimo od ekrana srednje veličine, surfamo po ekranima male veličine dok su nam u pozadini upaljeni veliki ekrani. Zbog stalnog uvida u ljepšu i namještenu stranu života prijatelja i poznanika, mnogi postaju žrtve straha od propuštanja (engl. Fear of missing out, FOMO). FOMO ili strah od propuštanja oduvijek je bio prisutan kod ljudi, ali se pojavom društvenih mreža počeo očitovati snažnije nego ikad.

Kako je FOMO, strah od propuštanja, postao moderna pošast

 

Što je FOMO

Sve više istraživanja koja se bave društvenim mrežama, internetom i korištenjem mobitela spominju ovaj pojam. Samo ime daje naslutiti o čemu se radi. Riječ je o zabrinutosti pojedinca da drugi doživljavaju lijepa, ispunjavajuća iskustva u kojima taj pojedinac nije prisutan, a karakteriziran je željom da se stalno bude u toku i upućen/a u ono što drugi rade. Čini se da je strah od propuštanja univerzalna pojava koja postoji u različitim kulturama. Na primjer, u jednom kineskom dijalektu postoji riječ kiasu koja se može prevesti upravo kao strah od propuštanja.

Kako je obitelj Jones kriva za sve

Iako je tek nedavno došao u fokus javnosti i istraživača te ga se uglavnom vezuje uz društvene mreže i pametne telefone, ovaj fenomen je prisutan odavno. U engleskom jeziku postoji izraz “Keeping up with the Joneses” (hrv. ukorak s obitelji Jones) koji se koristi od početka prošlog stoljeća, a dolazi iz istoimenog stripa koji opisuje teškoće na koje nailazi jedna obitelj kako bi išla ukorak sa susjedima, obitelji Jones, te njihov strah i nelagodu koju doživljavaju kada to ne uspiju.

Kako je FOMO, strah od propuštanja, postao moderna pošast

 

Potreba za pripadanjem

Ljudi su društvena bića i korijen straha od propuštanja zapravo nije neobičan - postoji urođena potreba za pripadanjem i formiranjem grupnog identiteta putem dijeljenja informacija. Prirodno je i da se može javiti briga ukoliko postoji potencijal da pojedinac ne pripada grupi ili u njoj nije dovoljno aktivan. Problem, ipak, nastaje kada ta briga postaje preintenzivna i neopravdana.

Najveća opasnost koju FOMO nosi sa sobom jest upadanje u začarani krug. Nekada se, gledajući tuđe romantične slike s Bahama ili video lude zabave ili koncerta, osjetimo otuđeno. Kada smo nesretni, osjećamo da nam nešto nedostaje, javlja se strah da nismo dio zadovoljavajućih događaja, odnosa, odnosno strah da propuštamo ugodne, lijepe događaje koji se drugima događaju. Taj strah nas potiče da  više koristimo internet kako bismo ublažili osjećaj da nismo u toku i da nešto propuštamo, jer nam surfanje pruža osjećaj da znamo što se zbiva, koji eventi će se dogoditi i da smo povezani s našim prijateljima kroz njihove slike i priče na društvenim mrežama.

Korak broj jedan u ublažavanju ovog straha jest – osvijestiti ga.

Čestitam – na dobrom ste putu! Sada kada znate da vas FOMO nekad uhvati u svoje ralje, što s njim?

Više o tome u jednom od narednih blogova ;)

 

Autorica: Helena Omejec, TIS, Asistent u ljudskim resursima

Izvor: Hussain, Z. i Pontes, H. M. (2018). Personality, Internet Addiction and Other Technological Addictions: A Psychological Examination of Personality Traits and Technological Addiction. U B. Bozoglan (Ur..), Psychological, Social, and Cultural Aspects of Internet Addiction (str. 45–71). Hershey, Pennsylvania: IGI Global.

Povežite se s nama

Pošaljite nam svoj životopis ako želite raditi kod nas.

 

 

 

Tko smo