4 koraka do operativne otpornosti unutar kompanija
Operativna otpornost koja je ključ uspješnog i otpornog poslovanja tijekom krize, definira se kao sposobnost organizacije da se promijeni i/ili prilagodi u vrijeme stresa, smetnji ili neizvjesnosti. Obuhvaća niz aktivnosti koje pospješuju upravljanje rizicima i kontinuitetom poslovanja kroz holistički i strateški okvir.
Tvrtka Gartner definira operativnu otpornost kao skup tehnika koje omogućuju ljudima, procesima i informacijskim sustavima da se prilagode promjenjivim obrascima. Veliki naglasak stavlja se na tome da su poslovanje, operativne aktivnosti, financije, sigurnost i IT sustavi međusobno povezani i da ih je potrebno promatrati zajedno kao cjelinu.
Operativna otpornost neophodan je okvir za upravljanje u svijetu punom neizvjesnosti
Globalna pandemija, kibernetički napadi, klimatska neizvjesnost, rastuća regulatorna kontrola i promjenjiva očekivanja kupaca samo su dio rizika s kojima se susrećemo danas.
Prekidi poslovanja povezani s pandemijom utjecali su na zaposlenike, korisnike, informacijske sustave, odnose s pružateljima usluga i trećih strana. Osim toga, povećao se broj operativnih rizika u poslovanju uzrokovanih ljudskim pogreškama, nefunkcionalnim procesima i sustavima kao rezultat većeg oslanjanja na virtualne radne aranžmane.
Iako možda u današnjem poslovanju nije moguće izbjeći određene operativne rizike, moguće je poboljšati otpornost poslovanja na krizne događaje.
Prilikom razmatranja operativne otpornosti potrebno je sagledati sedam kategorija:
- upravljanje poslovanjem
- upravljanje operativnim rizikom
- planiranje i testiranje kontinuiteta poslovanja
- mapiranje međusobnih veza i međuovisnosti kritičnih operacija
- upravljanje ovisnostima trećih strana
- upravljanje incidentima
- otporna ICT rješenja, uključujući cyber sigurnost
Donosimo 4 osnovna koraka koji vode do operativne otpornosti i poslovanja otpornog na krizu
- Sagledati međusobnu povezanost i međuovisnost rizika u cijeloj poslovnoj organizaciji kroz svih sedam kategorija, ne samo svakog odjela zasebno. Uzeti u obzir unutarnje i vanjske čimbenike koji utječu na organizaciju, uključujući poslovne procese, sustave, imovinu, zaposlenike i treće strane.
- Projektirati sustave koji imaju sveobuhvatan pristup procjeni rizika. Odraditi opsežnu analizu i dokumentirati potencijalne rizike za cijelu organizaciju. Uključiti zaposlenike u raspravu o riziku što osigurava veću suradnju, a ključno je za izgradnju dubljeg razumijevanja međuovisnosti rizika u organizaciji i za izgradnju operativne otpornosti.
- Procijeniti kritične točke neuspjeha u poslovnim procesima, osigurati fleksibilne sustave i njegovati prilagodljive prakse. Znajući gdje ključni rizici leže u cijeloj organizaciji i proaktivno provođenje potencijalnih zaobilaznih rješenja može pomoći organizacijama da se bolje prilagode promjenjivim uvjetima.
- Osigurati da se definirani okviri upravljanja rizicima, planovi kontinuiteta poslovanja i definicije kritičnih funkcija/usluga dosljedno provode unutar organizacije..
Inovativna IT rješenja ubrzavaju i pospješuju postavljanje operativne otpornosti. Važno je razmotriti koja se IT rješenja najbolje uklapaju u organizaciju jer se ista razlikuju ovisno o grani industrije, vrsti poslovanja, tipu usluga i servisa koje organizacija nudi.
Ključ operativne otpornosti su snažni sustavi i fleksibilni procesi, kao i njegovanje kulture suradnje i otpornosti.
Povežite se s nama
Razgovarajte s našim stručnjacima o tome kako vam možemo pružiti podršku prilikom
postavljanja poslovne otpornosti u vašu organizaciju.
Marina Meštrović, Business Solutions Consultant, TIS